
Als de uitlaat van je scooter slecht wordt, kan het tijd worden om deze te vervangen. Soms kan er nog wat gelast worden, maar meestal is vervanging het beste.
Vanaf 90 euro vervangen wij de kapotte uitlaat voor een nieuwe.
De kosten van het vervangen van de uitlaat van je scooter zijn afhankelijk van het type scooter en het soort uitlaat. Een originele uitlaat of een sportuitlaat kan duurder uitvallen.
Omdat wij regelmatig scooters slopen, hebben wij soms een mooie gebruikte uitlaat op voorraad en als deze past op jouw scooter, dan kan dat voordelig zijn.
Waarom vervang je de uitlaat van je scooter?
De belangrijkste redenen om een uitlaat te vervangen zijn:
1. Functionele Schade en Geluidsoverlast
-
Roest en gaten: De uitlaat bevindt zich aan de onderkant van de scooter en staat bloot aan vocht, vuil en pekel (in de winter). Dit leidt onvermijdelijk tot roestvorming. Gaten in de uitlaat zorgen voor geluidslekkage en maken de scooter veel luider dan wettelijk is toegestaan.
-
Mechanische schade: Schade door bijvoorbeeld het raken van een stoeprand of drempel kan de uitlaat vervormen of scheuren.
-
Gebroken bevestigingen: Door roest en trillingen kunnen de bevestigingspunten van de uitlaat afbreken. Als de uitlaat loshangt, kan deze tegen andere onderdelen slaan en schade veroorzaken.
2. Prestatieverlies en Vervuiling
-
Katalysator defect: Moderne scooters hebben vaak een katalysator in de uitlaat om de emissies te verminderen. Als deze beschadigd of verstopt raakt, voldoet de scooter niet meer aan de milieunormen.
-
Verstopping (Vooral bij 2-takt): Bij 2-takt scooters kan onverbrande olie in de uitlaat blijven hangen en deze na verloop van tijd ernstig verstoppen. Een verstopte uitlaat verstoort de uitlaatgasstroom, wat leidt tot:
-
Vermogensverlies: De motor kan zijn uitlaatgassen niet goed kwijt, wat resulteert in minder vermogen en een lagere topsnelheid.
-
Oververhitting: Door de tegendruk kan de motor warmer worden dan normaal.
-
-
Lambda-sonde problemen: Bij 4-takt injectiemotoren kan een slechte uitlaat de werking van de lambda-sonde (zuurstofsensor) beïnvloeden, wat leidt tot een verkeerd brandstofmengsel.
3. Wettelijke en Keuringseisen
-
Geluidsnormen: Zoals genoemd in punt 1, mag een scooter niet meer geluid produceren dan de toegestane norm. Een kapotte uitlaat leidt tot een boete en afkeuring.
Kortom, een defecte uitlaat is niet alleen een bron van geluidsoverlast, maar het vermindert de veiligheid, vermindert de prestaties van de motor en kan leiden tot wettelijke overtredingen. Je kan een WOK melding krijgen van de politie en dan mag de scooter niet meer rijden op de openbare weg.
Waarom kiezen voor Bromfix?
- Specialist Chinese 4-takt scooters
- Jarenlange ervaring
- Gebruik van originele onderdelen
- Vakkundige monteurs
- Goede service
Wij onderhouden en repareren Chinese scooter- en snorscooter merken met blauw of geel kenteken zoals Kymco, AGM, BTC, SYM, Peugeot, La Souris, Berini, Boatian, Znen, Santini, Turbho.
BromFix.nl is gevestigd aan de Industrieweg 124 a in Berkel en Rodenrijs vlakbij het station Randstadrail Rodenrijs. Berkel en Rodenrijs is in de buurt van Bergschenhoek, Bleiswijk, Pijnacker, Nootdorp, Rotterdam, Zoetermeer, Den Haag en Delft.
Daarnaast is Bromfix regelmatig in Zeeuws-Vlaanderen bij Auto Tinus, Hughersluys 9, 4536 HM Terneuzen.
K.v.K.nr.: 94109494.
Telefoon of Whatsapp: 06 274 675 29