Zoek je tips over het onderhoud van je scooter? Heb je een probleem met je brommer of scooter? Bekijk onze tips over het peilen van de olie, het starten, het wassen en schoonmaken en de remmen van je scooter. Neem contact met ons op voor andere vragen.
Oliepeilen scooter
Bij een 2-takt scooter hoeft het oliepeil niet gecheckt te worden.
Bij een 4-takt scooter moet het oliepeil wel regelmatig gecheckt worden.

- Het is belangrijk dat de motor van je scooter of brommer genoeg olie heeft. Olie zorgt voor smering en voorkomt dat de motor te warm wordt en er onnodig slijt. Geen of te weinig olie kan de motor laten vastlopen. Er zit ongeveer 800 ml olie in een motorblok van een scooter.
- Peil het oliepeil regelmatig of bij elke 500 km.
- Peil het oliepeil als de motor 10 minuten afgekoeld of koud is. Zorg dat de scooter goed vlak staat.
Maak de oliepeildop eerst schoon als die vies is zodat er geen zand of vuil in je motor kan komen..
Draai de oliepeildop helemaal uit de motor. Maak de peilstok schoon met een doekje dat niet pluist. - Doe de peilstok terug in de motor en haal hem er weer uit. De olie zou nu op het geribbelde gedeelte van de peilstok te zien moeten zijn.
- Staat het peil bovenaan het geribbelde gedeelte, het maximum, dan is het goed.
- Staat het peil boven het geribbelde gedeelte, dan zit er teveel olie in. Dat is niet goed. Open de aftap plug, onderop het motorblok, een beetje en laat langzaam wat olie weglopen in een bakje en peil opnieuw totdat het goede niveau bereikt is.
- Zie je olie op de peilstok halverwege of nog lager op het geribbelde gedeelte, dan is er te weinig olie. Gebruik een trechter om de olie bij te vullen met kleine hoeveelheden. Check regelmatig of het peil nu wel goed is. Let erop dat je de goede motorolie gebruikt.
Bij Kymco, Sym, AGM en Turbho bijvoorbeeld 10W40 – 4-takt olie.
Heb je vragen of wil je de olie laten verversen, neem dan contact op met Bromfix.
Scooter of brommer wil niet starten
- Als er helemaal niets gebeurt ook al staat het contact aan en branden de lichtjes: Check of de zijstandaard ingeklapt is, eventuele schakelaar op het stuur op on staat en bij een Sym scooter het gele knopje in de zadelbak goed staat op unlock.
De remhendel moet ingeknepen zijn om electrisch te kunnen starten. Gaat het remlicht niet branden als je de remhendel inknijpt? Probeer de andere remhandel. Gaat het remlicht nu wel branden, dan kan je de scooter starten. De schakelaar in de eerste remhendel is dan stuk. Bromfix repareert remhendel schakelaars. - Check of de accu nog goed is. Als de accu slechter wordt of het niet meer doet, wordt het vaak lastig om de scooter te starten. Vooral als het kouder wordt kan de accu minder presteren. Je kan dit onder andere zien doordat de verlichting of de toeter het niet of minder doet of als de startmotor langzamer draait dan normaal.
Een accu kan opgeladen worden als de scooter een tijd stil gestaan heeft, maar als de accu al wat ouder is, zal deze vervangen moeten worden. Als je handig ben, kan je een startaccu aan de accu koppelen en zo de scooter starten, maar dat is een tijdelijke oplossing. Bromfix vervangt de accu van je scooter snel, vaak nog dezelfde dag. Het vervangen van de accu kan vanaf 30 euro. - Geef 5 keer gas zonder de scooter te starten. Vaak hoor je dan wat in de scooter.
- Start zonder gas bij te geven. Dit starten kan even duren.
- Lukt het nog steeds niet, start dan met een beetje gas bijgeven.
- Gebruik de kickstarter. Doe dat terwijl de scooter stevig op de middenstandaard staat. Er hoeft dan geen remhandel ingeknepen te zijn. Trap met een krachtige en vloeiende beweging de kickstarter naar beneden. Dit kan je 5 of 6 keer snel achterelkaar doen. Eventueel kan je de electrische starter ook nog indrukken, zodat je zowel electrisch als met de kickstarter start. Geef eerst geen gas bij. Als het niet meteen lukt, geef dan wel wat gas bij.
Lukt het starten echt niet, neem dan contact met ons op en wij proberen u weer snel op weg te helpen.
Wij repareren scooter- en snorscooter merken met blauw of geel kenteken zoals Kymco, AGM, BTC, SYM, Peugeot, La Souris, Berini, Boatian, Znen, Santini, Turbho.
Aan Vespa en Piaggio scooters doen we alleen eenvoudige reparaties, zoals banden plakken, banden, remblokjes of accu vervangen.
Indien nodig kunnen we de scooter ophalen, ook als de scooter ergens onderweg is blijven staan.
Tips voor het schoonmaken en wassen van je scooter
Als eerste is het belangrijk om te weten of het een glanzende of matte scooter is.
Een matte scooter kan je beter niet met zeep schoonmaken, maar alleen met water. Als hij toch erg vies is, kan je een klein beetje zeep gebruiken of speciale matte reiniger. Met normale zeep of autowasmiddelen kan de matheid verdwijnen. Spoel na het reinigen de scooter goed af, zodat alle zeepresten weg zijn. Je kan een zachte doek gebruiken om de scooter te drogen. Niet te hard poetsen.
Knijp de vuile spons niet uit in de emmer, maar doe dit buiten de emmer. Dan blijft het water langer schoon.
Een glanzende scooter schoonmaken is makkelijker. Daarvoor kan je normale autowasmiddelen gebruiken. Om extra mooie glans te krijgen kan je na het wassen de scooter goed afspoelen en daarna met een droge zachte doek de scooter afdrogen. Je kan was gebruiken om de scooter nog glanzender en waterafstotend te maken.
Chromen delen kan je van roest ontdoen met een bolletje aluminium folie en wat water met autowasmiddel. Lichte roest verdwijnt dan makkelijk. Alleen op plekken waar het chroom echt doorgeroest is zal het niet meer helpen.
De velgen kan je schoonmaken met een afwasborstel. Dan kan je makkelijk overal tussen komen.
Het zadel van je scooter kan je schoonmaken met afwasmiddel of zachte zeep. Gebruik niet teveel water, want dat kan in het zadel trekken. Er zijn speciale zadelreinigers te koop.
Zorg ervoor dat de elektrische delen van de scooter niet te nat worden en geef de scooter even de tijd om op te drogen. Nooit de scooter wassen terwijl die aan staat.
Tips voor problemen met de remmen van je scooter

Goede remmen op je scooter zijn uiteraard heel belangrijk. De remmen van de scooter kunnen het niet of minder gaan doen of helemaal vastzitten. De meeste scooters hebben voor een schijfrem en achter een trommelrem. Sommige scooters hebben zowel voor als achter een schijfrem. De tips voor de voorrem gelden in dat geval ook voor de achterrem.
De achterrem of trommelrem van je scooter kan je afstellen door bij het achterwiel onderaan met een steeksleutel, vaak sleutel14, op de remkabel de stelschroef of eindstopje te verdraaien. Als je de achterrem inknijpt, kan je goed zien om welke kabel het gaat. Als je de eindstop naar voren draait, wordt de rem strakker gesteld. Als je met een tang de remkabel tegenhoudt tijdens het verstellen van de stelschroef, dan draait deze niet rond en beschadigt de remkabel niet.
Als de scooter dan nog niet goed remt, kunnen de remblokken versleten zijn. Het is een ingewikkelder klus om die te vervangen. Bromfix doet dit graag voor je.
De voorrem of schijfrem van de scooter kan meerdere problemen geven.
Als je de voorremhendel inknijpt en dat gaat veel te makkelijk of er gebeurt niets, je krijgt geen druk meer, dan kan de remvloeistof op zijn. Ook kan de remleiding, de remklauw of het reservoir lek zijn. Als er geen lekken zijn, is de vloeistof aan te vullen met speciale remvloeistof, DOT 4, en zal de druk terugkeren. Er zit aan de remhandel op het stuur een reservoir voor de remvloeistof. Het dekseltje op het remvloeistofreservoir kan je los schroeven. Daaronder zit een rubberen pakking. Deze kan je eruit halen. Daarna wat vloeistof toevoegen. Dan de pakking op dezelfde manier als die er uit kwam terug zetten en het dekseltje dichtschroeven en kijken of het probleem opgelost is. Kom je er niet uit, neem dan contact met ons op.
Als de schrijfrem of voorrem van je scooter helemaal vast zit, vaak nadat de scooter een tijd heeft stilgestaan, dan moeten de remcylinders gangbaar gemaakt worden of, als dat niet lukt, de gehele remklauw vervangen worden. Dit is geen makkelijk klusje. Neem contact met ons op en wij doen het graag voor je.
Als de voorrem van de scooter minder goed remt en een soort van slepend geluid maakt tijdens het remmen, kunnen de remblokjes versleten zijn. Het is mogelijk om die zelf te vervangen, maar je hebt er onder andere speciaal vet en natuurlijk het goede gereedschap en de goede remblokjes voor nodig. Rijd er niet te lang mee door, want je remt minder goed en de remschijf kan beschadigen. Wij vervangen je remblokjes graag voor je.
BromFix.nl is gevestigd aan de Anjerdreef 36 a in Berkel en Rodenrijs vlakbij het station Randstadrail Rodenrijs. Berkel en Rodenrijs is in de buurt van Bergschenhoek, Bleiswijk, Pijnacker, Nootdorp, Rotterdam, Zoetermeer, Den Haag en Delft.
K.v.K.nr.: 94109494.
Telefoon of Whatsapp: 06 274 675 29